CZUCIAKI W KRAINIE EMOCJI

Opublikowano: 2025-09-25 18:55, Numer artykułu: 102204 , Autor: J.Najdowska

Program "Czuciaki w krainie emocji" to program opracowany przez wydawnictwo "Bliżej Przedszkola".

Przedszkole to miejsce, w którym dzieci nie tylko zdobywają wiedzę i umiejętności, ale również rozwijają się emocjonalnie. Współczesne tempo życia, presja otoczenia, dostęp do technologii i coraz większe wyzwania społeczne wpływają na sposób, w jaki dzieci wyrażają i przeżywają emocje. Dzieci w wieku przedszkolnym nie zawsze potrafią nazwać emocje, zrozumieć je czy adekwatnie wyrazić to, co czują. Potrzebują wsparcia w rozpoznawaniu emocji, budowaniu empatii, wyrażaniu swoich uczuć w akceptowalny sposób oraz w nauce regulowania napięcia emocjonalnego.

Innowacja pedagogiczna „Czuciaki z Krainy Emocji” powstała z myślą o wspieraniu dzieci w ich rozwoju emocjonalnym w przyjaznej i zabawowej formie. Dzięki niej dzieci poznają postacie reprezentujące różne emocje, odkrywają ich znaczenie, uczą się o nich rozmawiać i je oswajać.

Projekt „Czuciaki z Krainy Emocji” to innowacja pedagogiczna o charakterze psychoedukacyjnym. Jej celem jest wspieranie rozwoju inteligencji emocjonalnej dzieci poprzez wykorzystanie bajek, muzyki, zabaw oraz działań artystycznych.

Dzieci poznają Czuciaki – postacie symbolizujące wybrane emocje takie jak radość (Śmieszka), smutek (Markotek), zdziwienie (Pan Łał), złość (Gniewek), strach (Bojek), znudzenie (Nudek), dumę (Brawojka), zazdrość (Pan Zielonek), wstyd (Tremek), wstręt (Pan Ble), współczucie (Empatek). Każda z postaci zamieszkuje inną wyspę w Krainie Emocji, a ich spotkania

z bohaterami bajek służą jako punkt wyjścia do rozmów, aktywności i wspólnych doświadczeń emocjonalnych.

Cele programu:
• rozwijanie kompetencji emocjonalnych dzieci w wieku przedszkolnym

• nauka rozpoznawania i nazywania emocji własnych i innych;

• stwarzanie okazji do swobodnego wypowiadania się na temat uczuć i stanów emocjonalnych;
• zrozumienie, że wszystkie emocje są potrzebne i naturalne;
• oswajanie się z trudnymi emocjami poprzez działania twórcze i zabawowe;
• nauka sposobów radzenia sobie z emocjami i ich regulowania;
• rozwijanie empatii wobec siebie i innych;
• budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych;
• wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa emocjonalnego;
• integracja dzieci poprzez wspólne działania artystyczne i ruchowe.