Code week 2022

Opublikowano: 2022-10-14 14:53, Numer artykułu: 58046 , Autor: A.Widajewicz

Przedszkolaki z P34 "Mali Odkrywcy" przez tydzień będą zgłębiać tajniki programowania Genibotów oraz Ozobotów.

Dzieci w kolejnych dniach będą poznawały określone funkcje robotów i sposoby ich programowania :

1. Jako, że dzieci mają doświadczenie w układaniu instrukcji za pomocą strzałek (z opcją różnych kierunków), należy pokazać dzieciom różnicę w tworzeniu instrukcji dla Genibota:

  • Początkowo dzieci samodzielnie poruszają się po dużej macie do podawanych instrukcji (do przodu, do przodu, obrót w prawo/lewo, do przodu)
  • Dowiadują się, że wykonując komendę obrót pozostają na tym samym polu
  • Dowiadują się, że w konfiguracji z obrotem druga komenda to będzie zawsze do przodu (nie ma potrzeby układania strzałek w stronę prawą lub lewą)
  • Układają instrukcję z kart wg nowych wytycznych
  • Poznają Genibota i testują tworzone instrukcje.

2. Wprowadzenie innych funkcji Genibota - rysowanie figur geometrycznych przy użyciu robota

  • Dzieci poznają karty figur geometrych
  • Stosują karty "start" oraz "koniec programu"
  • Stosują karty liczbowe do zwiększenia wielkości figur - zwracają uwagę na kolejność zapisu instrukcji (start - figura - cyfra - koniec programu)

3. Wprowadzenie innych funkcji Genibota - tworzenie muzyki za pomocą robota

  • Dzieci poznają karty dźwięków.
  • Na podstawie zaprezentowanej na osobnej planszy instrukcji - zapisu różnych dźwięków ( fragment "Sto lat") dzieci wybierają takie same karty i układają wg tej samej kolejności.
  • Programują Genibota.
  • Odgadują fragment zagranej przez robota melodii.
  • Wspólnie z grającym robotem śpiewają piosenkę.

4. Kodowanie Genibota za pomocą ruchów

  • Dzieci poznają nowy sposób kodowania Genibota - ruch ręką w dół/przód (krok do przodu), w prawo ( obrót w prawo), w lewo (obrót w lewo), w górę (krok do tyłu)
  • Dzieci ćwiczą w parach: jedno jest robotem drugie instruktorem. Kiedy instruktor pokazuje określony ruchy dziecko-robot porusza się po właściwych polach.
  • Następnie dzieci programują robota gestami prowadząc go na macie do odpowiednich obrazków.

5. Zabawa z Ozobotem

  • Dzieci poznają Ozobota - prezentacja funkcji na dołączonej mini macie.
  • Dowiadują się, że roboty można zaprogramować w inny sposób aniżeli układając instrukcje z kart. Dzieci układają z dedykowanych mu klocków trasy wg własnych pomysłów.
  • Poznają kolejny sposób na programowanie - Rysują flamastrami ścieżki dla Ozobota w różnych kolorach, wpływając nie tylko na jego poruszanie się, ale także na wyświetlany przez robota kolor.