"Słuchamy muzyki poważnej, aby odkrywać i podziwiać jej piękno"
DZIECKO:
- kształci umiejętność odbioru muzyki; dostrzega piękno muzyki poważnej, usprawnia spostrzegawczość słuchową
- poznaje niektóre określenia i zwroty muzyczne: kompozytor, solista, chór, orkiestra, koncert, sopran, bas, piano, klucz wiolinowy, itp.
- przedstawia swoje odczucia i wyobrażenia po wysłuchaniu utworu muzycznego w formie plastycznej
- rozpoznaje i nazywa wybrane instrumenty muzyczne
- improwizuje ruchem muzykę; doskonali poczucie rytmu, uczestniczy w twórczym tańcu wg koncepcji Batti Strauss
- wykonuje prosty instrument perkusyjny z dostępnych materiałów
- poznaje sposób zapisu muzyki za pomocą nut
- weźmie „czynny” udział w koncercie, wysłucha w skupieniu prezentowanych utworów
- wie, że dźwięki wydawane przez różne materiały są różne
Wierszyk „Żelazowa Wola”
Stary dworek –
Słońce zagląda do okien,
Szumią cicho wierzby płaczące.
Tu mieszkał pan Szopen
Kiedy był małym chłopcem.
Wieczorem w parku
Śpiewają słowiki
I żaby w zielonej Utracie.
Słuchał kiedyś mały Frycek
Tej muzyki,
Zbierał nuty.
Teraz nut tych słuchacie.
Płyną z fortepianu
Jakby znajome głosy.
Czy to wiatr na klawiszach swawoli?
Wszystkie nuty – jak krople rosy,
Krople rosy z Żelazowej Woli.
INSTRUMENTY
Gdybym małą trąbkę miał
To bym na tej trąbce grał.
Tra, ta, ta, ta, ta
A gdybym gitarę miał,
To bym na gitarze grał.
Bim, bim, bim, bim
Gdybym mały flecik miał
To bym na tym flecie grał.
Fiju, fiju, fiu
A gdybym pianino miał
To bym na pianinie grał.
Pam, param, param, pam
Lecz tylko bębenek mam,
i na bębenku gram.