Realizacja programu "Przyjaciele Zippiego" w grupie Biedronki
Od października w naszej grupie rozpoczynamy realizację programu :
Przyjaciele Zippiego
To program dla małych dzieci o różnych umiejętnościach. Nie koncentruje się on na dzieciach z konkretnymi problemami czy trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich małych dzieci. Prowadzony jest w szkołach i przedszkolach. Program Przyjaciele Zippiego składa się z sześciu części, a każda z nich zawiera odrębne opowiadanie. Bohater o imieniu Zippi jest patyczakiem, a jego przyjaciele to grupa chłopców i dziewczynek. Opowiadania prezentują ich w okolicznościach dobrze znanych małym dzieciom, takich jak: przyjaźnienie się, zdobywanie i tracenie przyjaciół, krzywdzenie, radzenie sobie ze zmianą i stratą oraz zaczynanie od nowa. Każde opowiadanie jest zilustrowane za pomocą zestawu barwnych obrazków i uzupełnione zadaniami, takimi jak rysowanie, odgrywanie ról i zabawy. Cały program przeznaczony jest szczególnie dla dzieci w wieku od pięciu do siedmiu lat.
Program uczy dzieci:
* Jak rozpoznawać własne uczucia i jak o nich rozmawiać
* Jak mówić to, co chce się powiedzieć
* Jak słuchać uważnie
* Jak prosić o pomoc
* Jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie
* Jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem
* Jak mówić przepraszam
* Jak radzić sobie w sytuacji, kiedy jest się krzywdzonym
* Jak rozwiązywać konflikty
* Jak radzić sobie ze zmianą i stratą, między innymi ze śmiercią
* Jak adaptować się do nowych sytuacji
* Jak pomagać innym
Program Przyjaciele Zippiego nie mówi dzieciom, co robić. Zamiast tego zachęca je do zastanowienia się nad sobą i wymyślania własnych rozwiązań problemów. Dzieci ćwiczą dobieranie rozwiązań, które nie tylko im pomagają, ale również nie krzywdzą innych. Program Przyjaciele Zippiego jest podzielony na sześć części, każda zawiera po cztery spotkania i dotyczy innych zagadnień.
UCZUCIA - Dzieci zaczynają od omawiania uczuć - smutku, szczęścia, złości, zazdrości i zdenerwowania. Ćwiczą mówienie o tym, co czują w różnych sytuacjach i poznają sposoby poprawiania samopoczucia.
KOMUNIKACJA - W ramach tej części dzieci uczą się skutecznej komunikacji. Program uczy dzieci, jak wysłuchiwać innych. Uczy je, jak prosić o pomoc i mówić to, co chce się powiedzieć, nawet w niesprzyjających okolicznościach. Często nawet "ciche" dzieci otwierają się w czasie spotkań i uczą się wyrażać siebie swobodniej.
NAWIĄZYWANIE I ZRYWANIE WIĘZI - W tej części dzieci rozmawiają o przyjaźni - jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie, jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem. Ćwiczą, jak mówić przepraszam i, jak godzić się z przyjacielem po sprzeczce.
ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW - Ta część uczy, jak rozwiązywać konflikty, a według nauczycieli szybko sprawia, że dzieci łatwiej akceptują swoje odmienności. W szczególności dotyczy problemu krzywdzenia i tego, co dzieci mogą zrobić, jeśli ktoś krzywdzi je lub kogoś innego.
PRZEŻYWANIE ZMIANY I STRATY - Ta część stanowi refleksję nad radzeniem sobie ze zmianami, zarówno wielkimi jak i małymi. Największą zmianą ze wszystkich możliwych jest czyjaś śmierć. Mimo, że dorośli często uważają, iż śmierć jest bardzo trudnym tematem do rozmowy, małe dzieci chętnie wykorzystują okazję do otwartego mówienia na ten temat, który stał się tabu dla wielu dorosłych. Jedno spotkanie poświęcone jest odwiedzeniu miejsca pamięci lub cmentarza i może wyda się to zaskakujące, ale ono jest często określane jako najowocniejsze spotkanie z całego programu.
DAJEMY SOBIE RADĘ - Ostatnia część stanowi podsumowanie wszystkiego, czego dzieci nauczyły się - znajdowania różnych sposobów radzenia sobie z problemami, pomagania innym oraz adaptowania się do nowych sytuacji.