PLAN PRACY PRZEDSZKOLA NA ROK SZKOLNY 2025/2026
"AKTYWNY PRZEDSZKOLAK - W ZDROWYM CIELE - ZDROWY DUCH"
PRIORYTET:
Rozwijanie szeroko rozumianych kompetencji prozdrowotnych dzieci w wieku przedszkolnym, obejmujących zdrowie fizyczne, psychiczne, higienę osobistą, zdrowe odżywianie oraz ekologiczny styl życia.
GŁÓWNY KIERUNEK PRACY:
Systematyczne wdrażanie dzieci do dbania o higienę, zdrowie, bezpieczeństwo, dobrostan psychiczny i świadome korzystanie z zasobów środowiska poprzez:
- tworzenie w przedszkolu przyjaznego klimatu, sprzyjającego zdrowiu, bezpieczeństwu i wsparciu emocjonalnemu,
- współpracę ze specjalistami (m.in. lekarzem, dietetykiem, psychologiem, trenerem, edukatorem ekologicznym) w celu propagowania zdrowego, bezpiecznego i ekologicznego stylu życia,
- budowanie partnerskich relacji z rodzicami oraz angażowanie ich w działania prozdrowotne i proekologiczne,
- rozwijanie kompetencji nauczycieli poprzez udział w szkoleniach i samokształcenie w zakresie edukacji zdrowotnej, psychoprofilaktyki i ekologii.
CELE:
Zdrowie fizyczne
1. Kształtowanie nawyku codziennej aktywności ruchowej.
2. Rozwijanie sprawności fizycznej, koordynacji ruchowej i wytrzymałości.
3. Systematyczne wdrażanie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw i ćwiczeń ruchowych.
4. Wzmacnianie odporności organizmu poprzez ruch na świeżym powietrzu i aktywność całoroczną.
Zdrowie psychiczne i emocjonalne
5. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i wyrażania emocji w sposób akceptowalny społecznie.
6. Kształtowanie odporności psychicznej dzieci poprzez techniki relaksacyjne, uważność i pozytywne myślenie.
7. Budowanie poczucia bezpieczeństwa emocjonalnego i przynależności do grupy.
8. Kształtowanie postaw opartych na empatii, współpracy i szacunku wobec innych.
Higiena i zdrowy styl życia
9. Wdrażanie nawyków higieny osobistej (mycie rąk, dbanie o czystość ciała, higienę jamy ustnej).
10. Promowanie prawidłowych nawyków żywieniowych: regularne posiłki, ograniczenie cukru i słodyczy, picie wody zamiast słodkich napojów.
11. Rozwijanie świadomości wpływu zdrowej diety na kondycję organizmu i samopoczucie.
12. Zachęcanie dzieci i rodziców do wspólnego przygotowywania zdrowych posiłków.
Styl życia w zgodzie z ekologią
13. Kształtowanie postaw proekologicznych: oszczędzanie wody i energii, segregowanie odpadów, ograniczanie plastiku.
14. Uświadamianie dzieciom zależności między zdrowiem człowieka a stanem środowiska naturalnego.
15. Wdrażanie zasad zdrowego stylu życia opartego na szacunku do przyrody (zdrowe jedzenie, aktywność na świeżym powietrzu, kontakt z naturą).
16. Organizowanie działań ekologiczno-zdrowotnych (np. „Dzień bez słodyczy”, „Zdrowe śniadanie”, akcje sprzątania świata, zakładanie ogródka przedszkolnego itp.).
Współpraca i promocja zdrowia
17. Systematyczne informowanie rodziców o działaniach prozdrowotnych i proekologicznych w przedszkolu.
18. Angażowanie rodzin do wspólnych aktywności sportowych, rekreacyjnych i ekologicznych.
19. Promowanie zdrowego stylu życia jako fundamentu harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego dziecka.