CZY TO SMOK CZY SMOG?

Czy to SmoK, czy SmoG?
Profilaktyczny program ekologiczny dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas pierwszych szkół podstawowych
Program „Czy to Smok, czy Smog?” opracowany został w Przedszkolu nr 43 „U Krecika Szybownika” w Bydgoszczy przez Annę Miszewską, nauczycielkę, obecnie doradcę metodycznego edukacji przedszkolnej Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy. Program służy wykształcaniu świadomości zagrożeń płynących z zanieczyszczeń powietrza , stanowi ważny punkt edukacji ekologicznej związanej ściśle z problemem smogu.
Cel główny programu:
⋅ Skuteczne i efektywne kształtowanie postaw prozdrowotnych u dzieci, zgodnych z etyką ekologiczną.
Cele ogólne:
⋅ Uczestnictwo w działaniach mających na celu ochronę i zapobieganie zanieczyszczeniom powietrza.
⋅ Rozwijanie poczucia odpowiedzialności i potrzeby szybkiej reakcji na problemy ekologiczne.
⋅ Szerzenie nauki dbania o stan czystości powietrza w domu i w najbliższym otoczeniu.
⋅ Umiejętność samodzielnego wyszukiwania informacji na podany temat z różnych źródeł (czasopisma, encyklopedie, słowniki) oraz umiejętne ich wykorzystywanie.
⋅ Nauka wyciągania właściwych wniosków, perspektywicznego myślenia i przewidywania skutków określonej działalności człowieka.
⋅ Uzmysłowienie dzieciom, że troska o przyrodę jest troską o nas samych i nasze spokojne życie.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
⋅ zna i rozumie zjawisko smogu w mieście,
⋅ wskaże przyczyny powstawania smogu,
⋅ wie jak zapobiegać zanieczyszczeniom powietrza i powstawaniu smogu,
⋅ wie jak zachować się bezpiecznie podczas trwania alarmu smogowego,
⋅ rozumie trujące znaczenie smogu dla zdrowia i życia człowieka,
⋅ jest odpowiedzialne i reaguje szybko na problemy zanieczyszczeń powietrza,
⋅ jest zainteresowane zjawiskami ekologicznymi,
⋅ propaguje naukę dbania o stan czystości powietrza w swoim domu rodzinnym i najbliższym otoczeniu.