CZY TO SMOK CZY SMOG?

Opublikowano: 2025-10-01 16:26, Numer artykułu: 102571 , Autor: J.Najdowska

Czy to SmoK, czy SmoG?

Profilaktyczny program ekologiczny dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas pierwszych szkół podstawowych

Program „Czy to Smok, czy Smog?” opracowany został w Przedszkolu nr 43 „U Krecika Szybownika” w Bydgoszczy przez Annę Miszewską, nauczycielkę, obecnie doradcę metodycznego edukacji przedszkolnej Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy.  Program służy wykształcaniu świadomości zagrożeń płynących z zanieczyszczeń powietrza , stanowi ważny punkt edukacji ekologicznej związanej ściśle z problemem smogu. 

Cel główny programu:

⋅ Skuteczne i efektywne kształtowanie postaw prozdrowotnych u dzieci, zgodnych z etyką ekologiczną.

Cele ogólne:

⋅ Uczestnictwo w działaniach mających na celu ochronę i zapobieganie zanieczyszczeniom powietrza.

⋅ Rozwijanie poczucia odpowiedzialności i potrzeby szybkiej reakcji na problemy ekologiczne.

⋅ Szerzenie nauki dbania o stan czystości powietrza w domu i w najbliższym otoczeniu.

⋅ Umiejętność samodzielnego wyszukiwania informacji na podany temat z różnych źródeł (czasopisma, encyklopedie, słowniki) oraz umiejętne ich wykorzystywanie.

⋅ Nauka wyciągania właściwych wniosków, perspektywicznego myślenia i przewidywania skutków określonej działalności człowieka.

⋅ Uzmysłowienie dzieciom, że troska o przyrodę jest troską o nas samych i nasze spokojne życie.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

⋅ zna i rozumie zjawisko smogu w mieście,

⋅ wskaże przyczyny powstawania smogu,

⋅ wie jak zapobiegać zanieczyszczeniom powietrza i powstawaniu smogu,

⋅ wie jak zachować się bezpiecznie podczas trwania alarmu smogowego,

⋅ rozumie trujące znaczenie smogu dla zdrowia i życia człowieka,

⋅ jest odpowiedzialne i reaguje szybko na problemy zanieczyszczeń powietrza,

⋅ jest zainteresowane zjawiskami ekologicznymi,

⋅ propaguje naukę dbania o stan czystości powietrza w swoim domu rodzinnym i najbliższym otoczeniu.