Co się dzieje w lesie późną jesienią?
Dziecko :
poznaje las jako środowisko przyrodnicze oraz warunki panujące w tym środowisku
poznaje i rozpoznaje niektóre zwierzęta leśne
dostrzega zmiany zachodzące w świecie roślin i zwierząt jesienią w lesie
przejawia ciekawość poznania przyrody, zna sposoby przygotowania się zwierząt leśnych do zimy ( gromadzenie zapasów, zmiana futra, zasypianie, hibernacja)
opowiada o zaobserwowanych zjawiskach pogodowych
poznaje wielozmysłowo właściwości i cechy zgromadzonych okazów leśnych podczas zabaw badawczych
wzbogaca słownictwo o treści przyrodnicze
rozwiązuje proste zagadki słowne i obrazkowe
poznaje litery T, t, D, d. ( 6l. )
czyta globalnie wyrazy związane z leśnym ekosystemem ( 6l. )
PIOSENKA: "TAŃCZĄCA WIEWIÓRECZKA"
Ref.:
Wiewióreczka mała,
po lesie biegała,
hopsa sa sa, hopsa sa sa, po lesie biegała. (bis)
1.Spotkała jeżyka,
tańczyli walczyka,
tańczyli walczyka, raz, dwa, trzy, raz. (bis)
Ref. Wiewióreczka mała....
2.Spotkała owieczkę,
tańczyli poleczkę,
raz i dwa i raz i dwa i tańczyli poleczkę. (bis)
Ref. Wiewióreczka mała....
3.Spotkała ślimaka,
tańczą kujawiaka,
raz i dwa, raz i dwa, trzy, tańczą kujawiaka. (bis)
Ref. Wiewióreczka mała....
„Zapasy na zimę”
Biegnie myszka po ściernisku,
Trzyma ziarnko zboża w pyszczku.
Trzeba zbierać okruszyny,
By nie zginąć pośród zimy.
Skacze, skacze wiewióreczka
Po szumiącym lesie.
Zrywa orzech na leszczynie
I do dziupli niesie.
Trzeba zbierać już zapasy
Na zimowe ciężkie czasy!
Trzeba zebrać dużo miodu,
By nie było w zimie głodu!
Wyjrzał zając spod jałowca.
Cóż to za krzątanie?
To już jesień – brzęczy pszczółka
Jesień, miły panie.
Zbierz korzonki, zbierz kapustę
I brzozową korę,
Byś, zajączku, nie był głodny
W tę zimową porę!
Wanda Grodzieńska