„POZNAJEMY URZ ĄDZENIA ELEKTRYCZNE, BO UŁATWIAJĄ NAM ŻYCIE”
Temat kompleksowy: „POZNAJEMY URZ ĄDZENIA ELEKTRYCZNE,
BO UŁATWIAJĄ NAM ŻYCIE”
Dziecko:
- poznaje urządzenia techniczne, narzędzia elektryczne stosowane w gospodarstwie
domowym oraz zasady działania – określa ich przeznaczenie i rolę w życiu człowieka;
dostrzega siłę prądu elektrycznego i zagrożenia płynące z jego strony
- poznaje różne formy zastosowania techniki w życiu człowieka - rozwija
zainteresowania techniczne
- poznaje różne rodzaje energii oraz ich źródła
- uświadamia sobie niebezpieczeństwo związane z samowolnym korzystaniem z
urządzeń elektrycznych
- wdraża się do zgodnego współdziałania w zespole, bezpiecznej i zgodnej zabawy z
rówieśnikami
- rozwija słuch fonematyczny
„Pstryk” J. Tuwim
Sterczy w ścianie taki pstryczek,
Mały pstryczek- elektryczek,
Jak tym pstryczkiem zrobić pstryk,
To się widno robi w mig.
Bardzo łatwo:
Pstryk – i światło!
Pstryknąć potem jeszcze raz,
Zaraz mrok otoczy nas.
A jak pstryknąć trzeci raz-
Znowu dawny świeci blask.
Taką siłę ma tajemną
Ten ukryty w ścianie smyk!
Ciemno – widno -
Widno – ciemno.
Któż to jest ten mały pstryk?
Może świetlik? Może ognik?
Jak tam dostał się i skąd?
To nie ognik. To przewodnik.
Taki drut, a w drucie PRĄD.
Robisz pstryk i włączasz PRĄD!
Elektryczny bystry PRRRĄD!
I skąd światło? Właśnie stąd!
„ Domowe smoki”
1.Szur, szur, szur,mru, mru, mru, szur, szur, szur.
Wolno sunie po podłodze,
cicho mruczy, warczy,
czasem prycha, lecz pracuje,
ile sił mu starczy.
Czy to zwierz?Czy to smok?
Łyka kurz cały rok.
W każdy kąt wsadza nos,to odkurzacza los!
2. Stoi w kuchni na podłodze,
cicho mruczy, warczy,
wszystko mrozi i pracuje,
ile sił mu starczy.
Czy to zwierz?Czy to smok?
Głodny przez cały rok.
Masło, ser,mleko, sos.To lodówki los.
3. Biała skrzynka z wielkim okiem,
cicho mruczy, warczy,
jest w łazience i pracuje,
ile sił jej starczy.
Czy to zwierz?Czy to smok?
Zwalcza brud cały rok.
To nie smok ani zwierz!
Syp proszek – w pralce pierz!