OD PATYKA DO BUDZIKA – POZNAJEMY ŚWIAT ZEGARÓW, BO CHCEMY BYĆ PUNKTUALNI
Cele
- kształcenie poczucia upływającego czasu poprzez poznawanie i posługiwanie się nazwami: pór roku, miesięcy, dni tygodnia oraz znaczenia określeń: rano, południe, wieczór, jutro, wczoraj,
- wzbogacanie wiedzy o świecie; poznawaniw wytworów techniki, zastosowania zegara w codziennym życiu – wyrabianie nawyku punktualności,
- rozwijanie zainteresowań badawczo-konstrukcyjnych,
- porównywanie i różnicowanie dźwięków, określanie źródło ich pochodzenia,
- określanie czasu trwania różnych czynności (…) poprzez obserwowanie zegara (przesunięcie wskazówek na tarczy „stąd – dotąd” )
- poznawanie różnych sposobów mierzenia czasu: klepsydra, zegar słoneczny, ścienny, zegarek, stoper, budzik,
- rozumienie znaczenia świeżego powietrza dla zdrowia,
PIOSENKA
W pracowni mistrza zegarmistrza
stare zegary rozmawiają,
każdy z nich może opowiedzieć
historię dziwną i wspaniałą.
Tik tak, tik tak szeptają cicho,
a mistrz zegarmistrz nasłuchuje,
naprawia stare mechanizmy
tylko on jeden je rozumie.
Ref
Tik tak tik tak – szeptają cicho,
Bim bam, bim bam – głośno wołają ,
a pozytywki delikatnie
subtelne melodyjki grają.
W pracowni mistrza zegarmistrza
stare zegary ożywają
znów odmierzają czas dokładnie,
nawet kuranty wygrywają.
A zegarowych opowieści,
co dawne czasy wspominają,
chętnie słuchają wszystkie dzieci,
które tu czasem zaglądają.
WIERSZ Różne zegary
Autor: Bożena Forma
Tik, tak, tik - brzmią zegary.
Ma ich sto zegarmistrz stary.
Małe, duże, średnich sporo,
wciąż tikają nam wesoło.
Tik, tak, tik, tak, bim, bam, bom
dźwięczy stu zegarów ton.
Nowy zegar się pojawił,
w osłupienie wszystkich wprawił.
Jak to? - dziwią się zegary.
Tylko stoi przez dzień cały?
Bez wskazówek? Bez tikania?
Godzin wcale nie wydzwania.
Wciąż wyświetla cyfry nowe,
aż się wszystkim kręci w głowie.
Nowy zegar się odzywa:
- Tak to teraz z nami bywa.
Taka w nas elektronika,
że już żaden z nas nie tika.
Mechanizmy nowe mamy,
czas dokładnie wyświetlamy.