Kompetencje kluczowe dorosłych i dzieci drogą do sukcesu Małych Odkrywców

Opublikowano: 2020-09-05 20:36, Numer artykułu: 30731

 

Projekt „Kompetencje kluczowe dorosłych i dzieci drogą do sukcesu Małych Odkrywców
jest ściśle powiązany z Koncepcją Pracy Przedszkola i Europejskim Planem Rozwoju
placówki. Motywacją do napisania projektu było „Zalecenie Unii europejskiej w sprawie
kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie” oraz przekonanie, że wiele
umiejętności; krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów, przedsiębiorczość,
wielojęzyczność, kreatywność powinny być objęte wsparciem od najmłodszych lat przez całe
życie. Rozwój kompetencji kluczowych, umożliwianie poznawania i doceniania bogactwa
różnorodności kultur, rozbudzanie zainteresowania językami, nawiązywanie bezpośrednich
relacji międzynarodowych da szansę na poprawną komunikację globalną, wzajemną
akceptację, szacunek dla różnorodności i życie w tolerancyjnym społeczeństwie. Jednym z
ważniejszych celów projektu jest wielojęzyczność, nawiązanie współpracy międzynarodowej
oraz inspiracje edukacyjne. Wyjazdy do 4 krajów dadzą szansę na bezpośrednie poznanie ich
kultury i tradycji oraz porównanie systemów edukacyjnych i zaczerpnięcie z nich najbardziej
wartościowych idei, które na stałe wprowadzimy do naszej praktyki. Ponadto istotnym
zagadnieniem jest poznanie sposobów rozwijania kompetencji kluczowych dzieci i dorosłych
w Europie. W celu spełnienia kluczowych potrzeb adresatów projektu zaplanowano 2 rodzaje
mobilności: 5 dwutygodniowych kursów metodycznych oraz 5 pięciodniowych obserwacji
(Job shadowing). Mobilności będą realizowane na Malcie, w Wielkiej Brytanii, Grecji i
Portugalii. 2-tyg. kursy metodyczne w Gloucester pokażą innowacyjne metody pracy oraz
wizyty w przedszkolu, podczas których nauczycielki będą zdobywały wiedzę w sposób
praktyczny. Wymienią doświadczenia na temat problemów edukacji w krajach
multikulturowych podczas panelu dyskusyjnego.
Szczególnie ważnym elementem projektu są wyjazdy na Job shadowing do Agrupamento de
Escolas da Ericeira w Portugalii i do 42nd Kindergarten w partnerskim mieście Bydgoszczy -
Patras w Grecji. Dzięki tym wyjazdom nauczycielki poznają ich kulturę, tradycje, zabytki i
różnorodność przyrody co pozwoli nauczycielom przygotować „Tygodnie narodowe”
przybliżające dzieciom i pozostałym pracownikom odwiedzane państwa. Bezpośrednia
obserwacja codzienności społeczeństwa wielokulturowego oraz funkcjonowania
cudzoziemców w klasie pozwoli na trwałe wprowadzić skuteczne metody integrowania dzieci
obcokrajowców i trwale zmienić przestrzeń edukacyjną tak, aby umożliwić optymalny rozwój
wszystkich dzieci bez względu na poziom intelektualny oraz język komunikacji. Ponadto
podczas mobilności nastąpi wymiana dobrych praktyk i integracja ze środowiskiem lokalnym,
wpłynie to na pozytywniejszy stosunek do multikulturowości.
Kursy i Job shadowingu zagwarantują wysoki poziom działań zaplanowanych w ramach
realizacji i kontynuacji projektu. Kodowanie, robotyka, wprowadzenie większej liczby zajęć
rozwijających kreatywność oraz realizacja proj. edukacyjnych „Tygodnie narodowe” (Malta,
Wielka Brytania i Portugalia) będą miały zasięg obejmujący społeczność przedszkolną.
Upowszechnianiem wśród dużej liczby odbiorców będą cykliczne, międzynarodowe
działania: „Code week”, „Dot day – Kropki dające szczęście” oraz wykonanie instalacji w

ogrodzie przedszkolnym „Wspólna Europa” podczas Festynu podsumowującego projekt.
Informacje o realizacji przedsięwzięć będą upowszechniane na stronie www przedszkola,
blog projektu, Facebooka, foldery, fotorelacje z działań prezentowane w okolicznych
instytucjach.
Rezultatem projektu będzie zaspokojenie kluczowych potrzeb społeczności przedszkolnej.
Zwiększenie liczby dzieci obcokrajowców i sprawna komunikacja z nimi, wprowadzenie
różnych języków obcych w pracy z dziećmi, nowe metody pracy dostosowane do potrzeb
dzieci, zmiana przestrzeni edukacyjnej, ośmielenie i włączenie w działania dzieci z rodzin
defaworyzowanych i obcokrajowców.
Długoterminowym wpływem będzie wprowadzenie do oferty przedszkola kodowania i
robotyki, działań rozwijających kreatywność dzieci, naukę języków obcych i promowanie
dziedzictwa kulturowego Europy.